Problemele reale ale educației, nu fițele lui Selly (și Iohannis)
6 iulie 2021
de Dinu Guțu and Sebastian Țoc
Au mai trecut o Evaluare Națională și un BAC, prilejurile perfecte pentru a vorbi despre problemele închipuite și cele concrete ale educație în România.
Ca în fiecare an, perioada asta e dedicată Evaluării Naționale și BAC-ului. Pe Net apar meme-urile clasiste cu perlele copiilor analfabeți funcțional, Klaus Iohannis ne mai reamintește odată că prioritatea sa este România Educată (cu Plată) tocmai când ne pregătim să intrăm în vacanță, presa pare mai interesată de scăderea notelor de 10 față de anul trecut. Examenele naționale sunt pretextul unei panici morale pe care se poate călări mediatic câteva zile. Așa ne-am adus aminte de un personaj care salva anul trecut educația românească prin platouri TV, propunând o reformă în patru puncte care l-a făcut în câteva zile Eroul Salvator al unui sistem prăbușit. A fost mai mult un TikTok faza aia, Andrei Șelaru s-a plictisit repede de sfaturile gratis și și-a deschis o academie online de vlogging (contra cost) atunci când nu face clipuri ca „PORSCHE” cu Dorian Popa printre elicoptere și mașini de lux. Selly s-a maturizat, a descoperit estetica Matrix și brand-ul preferat de haine al lui Adrian Năstase, dar asta nu ne oprește, ca niște „hateri obosiți”, cum ne ștampilează influencer-ul, să ne luăm de fostul șef al adolescenților, pretext numai bun să discutăm despre problemele reale ale educației românești.
Cum a fost detronat TV-ul în direct sau de ce tehnologia discriminează
Posibil ca Selly să nu fi știut în 2020 cine-i Bono, dar, la fel ca acesta, influencer-ul nostru se dădea cândva jos din pat dimineața devreme, trezit de gândul că trebuie să mai salveze lumea încă o dată, și își punea Rolexul de 15k. Așa se face că, după ce și-a dat BAC-ul exact acum un an, apărea la costum prin diverse platouri TV – mai ales la Mihai Gâdea – promovând cele patru puncte ale scrisorii publice către ministra Educației și Cercetării, Monica Cristina Anisie, și prim-ministrul Ludovic Orban. O scrisoare fără diacritice, care s-a viralizat masiv. După Tudor Chirilă și Klaus Iohannis, descăleca, iată!, un alt salvator al învățământului românesc – partea tristă fiind aceea că diferențele dintre discursurile lor nu erau deloc mari.
Scurt pe doi, revendicările lui Selly pentru o educație școlară mai bună sunau astfel: timp mai puțin petrecut la școală, schimbarea modului de predare, schimbarea programei școlare și digitalizarea educației.
Presa s-a putut hrăni atunci bine mersi cu un scăndăluț, după ce Selly anunțase cu tam-tam „o confruntare” pe viu cu Monica Anisie, ce urma să fie filmată în studiourile Pro TV și difuzată (și) pe YouTube. A doua zi, ministra anula participarea, din cauza „creșterii cazurilor de Covid”. Așa-zisa dezbatere avea, totuși, loc chiar și fără Anisie, locul ei fiind luat de profesorul și directorul de școală Viforel Dorobanțu din localitatea Curcani, județul Călărași. Merită revăzută măcar parțial discuția pentru a vedea cum arătau raporturile de putere între o membră a Guvernului – absentă, desigur –, un profesor de școală, o prezentatoare TV și un influencer care tocmai își încheia pubertatea.
Comentăm ca la fotbal: Selly se simte pe cai mari, pentru că știe că e mai bine upgradat, mai pe trend decât birocrații de la Guvern sau profesorii din România de azi. Sărmanul domn director de școală de provincie stă cuminte în banca lui și intervine din când în când rușinat, cu mici plocoane pentru absolventul influencer. Motiv pentru care vlogger-ul născut la Craiova își permite să o ardă pe ministră la etică – „Pretextu’ cu Covid e o minciună! Am eu față de prost ca să vă cred?!” – sau s-o tragă profesoral de urechi –„Doamna ministru, nu vă e rușine?!”. Dar popularitatea asta nu-l face nici mai bun, nici mai deștept, așa cum nici n-ar trebuit să-l îmbete cu povara reprezentării sau a micilor obrăznicii. Pe lângă intrarea în establishment a unei noi generații de adolescenți IT, în live-ul de pe Pro TV observăm, în direct, cum s-ar zice, și detronarea simbolică a televiziunii de către online. „Mai avem două minute”, spune la un moment dat prezentatoare. Dar Selly este șefu’: „Nu! Aș vrea să avem un pic mai mult, mi se pare că n-am apucat să discutăm prea mult. Se uită foarte-foarte mulți oameni la noi”. Motiv pentru care emisia se prelungește cu 10 minute. Proaspăt absolvent de liceu, cu o superbă diplomă de Bac în buzunar, Selly face legea și în deplasare, explicându-i gazdei show-ului TV cum stă treaba: „Ai audiență pentru că-s aici. Lasă emisiunea să curgă, că-mi strici live-ul pe Insta!”. Mai mult, el rezumă cinic atât situația TV vs. online, cât și educația românească: „Tehnologia are rolul de a conecta oamenii între ei. Dacă oamenii sunt proști, n-o să salveze tehnologia nimic”. La sfârșit, tot el este cel îmbufnat: „Mi-aș fi dorit să fie o dezbatere mai bine structurată și un pic mai constructivă, dar a fost OK”.
Dar, hei, ce-l mâna pe Selly-n lupta asta?! Dacă e să-l scanăm rapid, valorile sale, desprinse din ceea ce cântă cu 5Gang și din felul în care actează în spațiul public, sunt consumerism pur, business și ostentație, șmecherie white collar. Or să ne certe colegii noștri mai conservatori că nu despărțim autorul de operă, dar haideți, totuși, să aruncăm împreună un ochi fugar pe textul de mai jos:
Pe scurt, ce avem aici sunt fantasmele clasei de mijloc scăpătate, care vede România ca propriul GTA. Cei care au dat un mic tun imobiliar, cei care stau bine pe un post „vacă de muls” de la stat, cei cu un contract baban și ceva educație pentru că știu pe cineva. Selly era, în acea emisiune, dar și-n general, lăutarul copiilor lor și al clasei de mijloc ce va să vie. Adică antreprenorul de 18 ani cu colecție de adidași în valoare de 30 de mii de euro, care conduce o hibridă de 90 de mii și aleargă seara în jurul gated community-ului de la Snagov. Pe astfel de inși sau pe cei care aspiră să fie ca ei îi reprezintă Selly – ceilalți sunt mai adevărați pentru că ascultă Abi, dar asta-i o altă discuție.
Attention span-ul lui Selly
Dincolo de placa moralistă și conservatoare, Selly nu este, până la urmă, decât propriul produs de marketing, pe care îl vindea și îl vinde cui apucă. Lui Mihai Gâdea, pentru audiență, corporațiilor, pentru o postare, lui Prima TV, fiindcă avea senzația, că televiziunea e 4everă, sau statului român când vrea să facă un film prost. Pentru că are „norocul scris în frunte”, cum s-ar zice, își permite și să se tragă un pic de șireturi cu Guvernul, oferind lecții de viață motivaționale: „Secretul de a fi fericit în viață e să identifici ce-ți place. În momentul în care faci ceva cu pasiune, atunci ești un om fericit”. Gargara asta mindfulness are acoperire dacă ești un copil dintr-o familie din clasa de mijloc românească, la care se înghesuie niște brand-uri ca să plătească pentru story-uri. Dacă ești, în schimb, un copil sărac, dintr-o mahala marginalizată, flămând și fără acces la apă curentă sau electricitate, probabil că pasiunile și secretul fericirii se văd complet diferit. De asta ne-a deranjat anul trecut titulatura de „reprezentant al elevilor” pe care Selly și-a tatuat-o pe burtieră. O dată, pentru că nu mai era chiar elev în acel moment; apoi, fiindcă un puști milionar în euro nu reprezintă nici 0,1% din copiii țării ăsteia.
Ține Selly locul tineretului răzvrătit, care se revoltă pe orice sistem de putere, își ultragiază părinții cu țoale tăiate sau prea largi, piercing-uri și muzică?! Ce rămâne din amintirile din școală sunt tiratul la fumat în spatele șantierului de lângă, bețiile de zi, câteva meciuri de fotbal cu alte clase sau vreo excursie hormonală. Selly, în schimb, este mai degrabă reprezentantul dispariției subculturilor de orice fel sau, dacă vrei, contracultura dominantă de azi: marketingul personal de tipul „În conturi am valute,/ Norocu’, scris în frunte”. Ce poate fi amuzant, prin felul în care se pun de acord atât de bine și se aseamănă la costume, este faptul că Selly părea un Gâdea mai mic, poate și pentru că, după cum bine observa Costi Rogozanu, ajunsese să vorbească ca un polițist.
În aceeași speță, Selly era supărat că „documentarele extraordinare de pe Netflix” nu se proiectează în locul orelor banale. Pentru el, educația ar trebui să fie binge eating la o masă la care marketingul, storytelling-ul și captarea audienței sunt mizele reale: „Ridici învățământul prin marketing de învățământ”. Ora de istorie, așadar, ar putea fi un fel de Game of Thrones cu punch line-uri scenaristice o dată la cinci minute, care să țină elevul în priză. Conștient sau nu, el întărea această stare generalizată de dislexie și attention span de câteva secunde; adolescenții de azi se descurcă excelent în fluxul social media, dar o fac tot mai greu când vine vorba să aibă răbdare sau să înțeleagă un text. De fapt, sloganul și imaginea sunt noul text, părea că vrea să spună influencer-ul, la ce ne mai trebuie cărți și manuale?!
Educația în România – probleme concrete
Problemele educației românești sunt însă mult mai vechi decât cele pe care a apucat să le observe Selly. Le vom lua la rând pe cele mai importante dintre ele, atât cât ne permite un astfel de articol.
I. „Nu e treaba școlii, fiecare să se descurce cum poate”
Trecerea la capitalism a României a generat probleme aproape fără rezolvare în contextul noului statut de semiperiferie europeană. Sistemele publice de educație, sănătate, asistență socială (inclusiv serviciile sociale) s-au degradat constant și accesul la servicii de bază continuă să fie aproape inexistent pentru cea mai mare parte din populație. Peste șase milioane de români se află în sărăcie, inegalitatea socială e printre cele mai mari din Europa, indiferent cum o măsurăm, iar copiii și tinerii sunt chiar într-un procent mai mare afectați.
În mediul rural, unde aveau domiciliu la începutul anului trecut aproximativ două milioane de copii și tineri sub 19 ani, sărăcia e și mai accentuată. De asemenea, să nu uităm faptul că generații întregi de copii și tineri au fost și continuă să fie crescute „la distanță” de către părinți mutați temporar sau permanent în Europa.
Impactul a fost devastator pentru mulți copii, însă statul a aplicat principiul „Nu e treaba mea, fiecare să se descurce cum poate” și a promovat discursul responsabilizării individuale. Într-un astfel de context destul de sumbru pentru o mare parte din copiii din România, sistemul educațional, împreună cu celelalte sisteme care furnizează servicii publice fundamentale, a eșuat în furnizarea de oportunități, în special pentru cei dezavantajați.
La nivelul școlilor și sistemului educațional per ansamblu nu există o idee unitară despre rolul pe care îl are educația într-o societate democratică cu numeroase probleme sociale, cum este cea românească. Unul dintre elementele asupra cărora ar putea avea impact ar fi să compenseze cel puțin minimal pentru dezavantajele sociale ale elevilor. Cu toate acestea, deși își asumă misiunea de asigurare a egalității de șanse și furnizarea de competențe de bază cel puțin în învățământul obligatoriu, sistemul educațional mai degrabă a legitimat ierarhiile deja existente în societate în numele meritului și corectitudinii.
Părăsirea timpurie a școlii, eșecul la evaluări naționale, analfabetismul și lipsa competențelor de bază – sau, cum e numit în presă, analfabetismul funcțional – sunt sistematic întâlnite în cazul elevilor proveniți din medii dezavantajate. Adică impactul școlii asupra progresului elevilor e redus, un eșec instituțional, până la urmă, care nu e asumat de reprezentanții școlii, ei considerând, de altfel, „firesc și legitim” ca „ierarhiile naturale” – care, de fapt, sunt sociale – să fie validate de școală.
II. Segregarea e tolerată, rezultatele evaluărilor naționale se pot prezice după codul poștal
Discursul despre școli bune și școli slabe, care, de fapt, reflectă compoziția socială a școlilor, generează comportamentul de schimbare a școlilor de circumscripție. Dacă ar fi, într-adevăr, școli bune, ar putea la fel de bine să aibă rezultate bune și lucrând cu diversitatea de elevi care există în societate, nu doar cu cei privilegiați, care, exact ca Selly, au reușit să învețe foarte bine și să se descurce chiar și într-un sistem educațional defect.
Segregarea nu există în statisticile inspectoratelor, dar profesorii și părinții o consideră de multe ori legitimă și caută să scape de școli mixte sau școli în care sunt preponderent elevi din medii dezavantajate. În plus, nouă, ca societate, ni se pare perfect legitim să dăm admitere la clasa a V-a și, mai nou, să finanțăm public școlile private autorizate (până acum se finanțau doar cele acreditate) în numele nediscriminării. După opt-nouă ani de școală, evaluăm orice altceva decât rezultatele învățării din interiorul școlii (meditațiile private sunt normă dacă vrei note mari) și în funcție de aceste evaluări arbitrare segregăm social, economic și etnic elevii în licee considerate bune sau slabe. La final avem absolvenți socializați în bule total diferite – unii care au internalizat faptul că „nu prea le-a plăcut școala și nu e de ei” și care se descurcă cum pot; alții care populează centrele urbane și țin discursuri despre meritocrație și probabil mai târziu despre corupție.
III. Cel mai mic procent din PIB alocat educației la nivel european
Procentul din PIB alocat pentru educație a fost o glumă, dacă ne gândim câte probleme există în învățământ, fiind cel mai mic din Europa (2,5%). O țară cu numeroase probleme sociale are nevoie de bani pentru un sistem educațional echitabil și performant, dar și pentru finanțarea unor politici și programe sociale complementare. Învățământul la nivel preșcolar, primar și gimnazial este esențial pentru a dezvolta competențe minimale pentru o categorie largă de elevi, iar acolo s-au dus cei mai puțin bani chiar din puținii alocați pentru educație. Mai mult, majoritatea banilor oferiți de la nivel local pentru burse școlare (acolo unde se dau) se dau pentru „merit” și „performanță”. Personalul auxiliar e aproape inexistent și irelevant ca impact, iar formarea inițială și continuă a cadrelor didactice e o glumă; în practică, fiecare învață cum să fie profesor după cum îl/o taie capul.
IV. Educația nu este văzută ca un serviciu public furnizat comunității, care, uneori, are probleme diverse ce pot fi soluționate prin colaborarea cu alte instituții
Cadrele didactice sau consilierii școlari nici nu ajung în comunitate, colaborările cu serviciile publice de asistență socială, medicină de familie, furnizori de servicii sociale ș.a. sunt aproape inexistente, astfel că școlile apar de multe ori ca fiind rupte de realitatea din comunitate sau pur și simplu resemnate în fața problemelor socio-familiale cu care se confruntă elevii. „Echipele multidisciplinare” care furnizează „pachete integrate de servicii comunitare” există momentan doar în strategiile făcute în birourile de la București sau în proiectele-pilot ale UNICEF-ului și Băncii Mondiale.
În fine, deși Selly era mânat anul trecut și de mania bunelor intenții, ce-i putem spune e că acestea nu vor duce neapărat și la rezultate bune. Pe scurt, vlogger-ul avea dreptate când spunea că școala e în derivă și că sistemul educațional e praf, doar că motivele pe care le enumera sunt fițele unui copil de la liceul-bun-din-oraș, iar nu problemele reale ale sistemului de educație.
(Foto principală: prosport.ro)
de Dinu Guțu and Sebastian Țoc
Dinu Guțu este antropolog și jurnalist cultural. Ultima carte: Perestroika boys (Polirom, 2021)
Sebastian Țoc este sociolog. Cea mai importantă publicație care este destinată atât mediului academic cât și publicului interesat de probleme educaționale este „Clasă și educație. Inegalitate și reproducere socială în sistemul de învățământ românesc” (editura Pro Universitaria 2018).