Hipster, sinecdocă. Erou ideal al clasei de mijloc sau țap ispășitor? (Partea I)
4 mai 2021
de Ciprian State
partea 1/3
timp de citire: 45 de minute
Dacă cea mai frumoasă arie din lume devine vulgară, insuportabilă, îndată ce-o fredonează marele public și o preiau flașnetele, opera de artă care nu rămâne indiferentă falșilor artiști, care nu-i contestată de proști, care nu se mulțumește să suscite numai entuziasmul câtorva, devine și ea, chiar prin aceasta, în ochii celor inițiați, o artă profană, banală, aproape respingătoare.
J-K Huysmans, “În răspăr”
Prolog rave
Cred că era vara lui 1993 când am auzit pentru prima oară „Out of Space” de la Prodigy, în Ring, la Costinești. În fiecare seară când intra piesa asta, o gașcă de tipi din Galați în jur de 25 de ani, foarte veseli și mult mai bine îmbrăcați decât restul, își puneau niște măști aparent medicale și dansau frenetic sub privirile fie admirative, fie invidioase sau dezaprobatoare, însă toate atente, ale celor din jur. Chiar dacă acasă ascultam techno de pe casete poloneze, iar baieții de oraș îmi spuneau „State de pe Marte” din cauza ciudățeniilor science fiction pe care le citeam, nu aveam habar de planeta rave occidentală, iar găzarii aia cool mi se păreau chiar din outer space. Am fost sedus imediat de nonșalanța și aerul lor sofisticat, fiind convins că găsisem tribul din care trebuia să fac parte. Singura problemă cu alegerea asta era că la mine în oraș nu erau raver-i, ci doar depeșari și rockeri, așa că a trebuit să rămân asociat găștii depeșarilor, iar experiența mea cu muzica electronică să fie mult timp una exclusiv solipsistă, casetele cu Prodigy și în special Techno Trax și descoperirea MTV Chillout Zone fiind micile revelații care mi-au format şi întreţinut gusturile muzicale în adolescență.
Chiar și după venirea la facultate în București, lipsa de capital social local mi-a blocat inițial accesul la mica scenă post-rave bucureșteană. Cunoscuții mei fie nu apreciau tipul ăsta de muzică, fie frecventau cluburile glam și posh, unde, pentru mulți, afișarea ostentativă a sticlelor de whisky, aruncatul de șervețele în aer și dansul mafioso-sobru lângă masă erau prioritare muzicii. De-abia în 2002, lărgindu-mi treptat rețeaua socială, am descoperit The Web Club, ceea ce a reprezentat începutul inconștient al cercetării scenei „urbanilor”, rebotezată „hipster” de media prin 2007. Entuziasmul inițial al descoperirii a făcut repede loc unei replieri interioare, odată cu asumarea faptului că, în ciuda aparențelor stilistice și muzicale, oamenii care frecventau Web-ul nu reprezentau un soi de comună Peace, Love, Unity & Respect rave, cum speram eu. Am descoperit în schimb o scenă foarte fragmentată, cu diverse grupuri, triburi și segmente, aflate uneori în rivalități acerbe de statut și având diferite grade de deschidere către membri noi. Majoritatea inițiaților Web erau, evident, bucureșteni, cu grupuri formate din liceu sau la job-ul creativ, ei având cel mai mare capital social și cea mai mică deschidere către noi membri. Ca în orice alte grupuri sociale, accesul în grup se făcea pe baza statutului simbolic pe care îl aveai pe scenă (cel din zona glam nevalorând mare lucru acolo), printr-un insider sau, în unele cazuri, printr-un cui de împărțit. Totuși, alternativa fiind ceva similar Office, am continuat să merg în Web, în ciuda frustrării așteptărilor mele comunitare.
Condiția mea de imigrant intern m-a forțat să fiu mult mai atent, comparat cu nativii, la dinamicile includerilor și excluderilor, ale demarcațiilor simbolice dintre triburi. Nevoia de a înțelege, de a-mi explica sensul comportamentelor oamenilor cu care interacționat și al modurilor în care eu internalizam aceste schimburi m-a pus în situația de a aplica intuitiv metoda observației participative și, probabil, mi-a dat o reflexivitate sporită față de alți membri ai scenei. Înainte ca Facebook să devină global, participanții la scenă făceau practică, fără să știe, în teoria rețelelor și a opozițiilor segmentare în societăți tribale acefale (E.E. Evans-Pritchard, 1940): IDM (intelligent dance music) împotriva d’n’b, funk contra goa trance, artiști versus publicitari și toți uniți împotriva „cocalarului”, marele poluator.
Textul de față este o încercare de a pune într-un cadru teoretic mai larg – folosind instrumente multidisciplinare, ce pot fi înglobate sub umbrela studiilor urbane, cu un focus special pe antropologia economică și psihologia socială – socializarea și experiențele mele în câmpul fluid al claselor creative, scena de clubbing reprezentând mediul liminal dionisiac în care diferitele triburi au putut dezvolta sentimentul apartenenței la o comunitate mai largă de experiență. Cu toate că această cercetare nu are pretenții exhaustive, selecția evenimentelor, a actorilor intervievați și a datelor empirice fiind inevitabil limitată și subiectivă, studiul poate fi privit ca un crochiu al unei ontologii a prezentului (și trecutului recent) socializării în clasa creativă locală. Un astfel de demers presupune, conform lui Fredric Jameson (2015), pe lângă o analiză ancorată teoretic, și descrierea fenomenologică a prezentului, relevarea genealogiei lui istorice și o analiză comparatistă cu fenomene similare din alte culturi. Având în vedere complexitatea problemei și spațiul disponibil, studiul de față nu poate să nu păcătuiască prin omisiuni, simplificări și ocazionale esențializări.
Începuturile hipsterismului: urbanul
Istoria hipsterismului românesc poate fi privită, de fapt, ca istoria ideii de cool, cuvânt intraductibil în română și adoptat în consecință ca atare. DEX 2009 îl definește ca fiind un adverb sau adjectiv invariabil cu sensul de „(în mod) grozav, (în mod) extraordinar”, folosit în vorbirea familiară și adesea exclamativ (Academia Română, 2009). Definiția secundară, care dă seama de etimologia indisolubil legată de mediile de jazz, este cea de „manieră reținută, interiorizată de interpretare în jazzul modern”. Însă sensul cu care este folosit cuvântul cool în mod colovial este, mai degrabă, un hibrid între ideea de excelență (de obicei estetică, dar și, mai larg, existențială) și detașarea, naturalețea, ușurința, echilibrul în manifestări ale individului perceput ca fiind cool. Așa cum susțin Dick Pountain și David Robins (2000), ideea de cool nu este inerentă artefactelor – obiectelor, locurilor, chiar și artei – ci este, mai degrabă, o calitate ce decurge din atitudinea oamenilor cool față de aceste artefacte, care nu sunt decât semnificanții fluizi și interșanjabili ai semnificatului, adică ai sinelui cool.
Totuși, calitatea de a fi cool presupune întotdeauna și sfidarea unei autorități, mai mult sau mai puțin explicită, adesea prin detașare ironică, de pe poziții autodefinite de superioritate estetică, epistemică sau morală. Astfel, în contextul (sub)culturilor de tineret, ideea de cool implică o rebeliune simbolică față de cultura de referință, a unui mainstream imaginat. Prin această contestare a culturii de masă, subcultura încearcă „să exprime și rezolve, chiar dacă într-un mod magic, contradicțiile ascunse și nerezolvate din cultura-mamă” (Dick Hebdige, 1979). Pe lângă afirmarea autonomiei personale față de un anumit set de convenții, atitudinea cool presupune și o doză pronunțată de narcisism, indispensabil pentru magnetismul pe care îl generează persoana cool.
În contextul românesc dinainte de 1989, sfidarea sistemului social și împotrivirea față de efectele masificatoare ale capitalismului de stat comunist au presupus o varietate de forme de consum și de practici culturale care, mai târziu, au primit faimoasa etichetă de „rezistență prin cultură”. Dincolo de turnul de fildeș al culturii înalte și de boema artistică, cel mai cool lucru pentru cultura de tineret în comunism a fost probabil muzica rock și scena asociată ei (Despina Bădescu, Elle, 2008). Rockul progresiv, muzica experimentală și, într-o mai mică măsură, cea electronică, formații ca Sfinx și Florian din Transilvania, mica scenă jazz, toate aduceau accente subversive și proaspete într-un peisaj dominat de muzica comercială, cum spunea Mircea Florin într-un interviu din 2010 pentru freshgoodminimal.ro. Condițiile obiective specifice României – în special rigiditatea ideologică a capitalismului dezvoltaționist de stat (Cornel Ban, 2014), care nu permitea formularea unor critici sistemice în vederea înglobării acestora pentru îmbunătățirea performanțelor sistemului, așa cum s-a întâmplat în capitalismul liberal occidental (Luc Boltanski & Eve Chiapello, 1999) – au decuplat societatea românească de la revoluția contraculturală din Occidentul anilor ’60-’70, așa cum s-a întâmplat și cu estului european în general. Blocul comunist și în special România, cu regresivitatea ei înspre stalinismul de stil nord-corean, au evitat această „revoluție a expresivității” (Bernice Martin, 1981), astfel încât era încă posibilă panica morală provocată de părul lung al puținilor rockeri, considerați elemente subversive ce puteau corupe tineretul socialist.
Primii ani după revoluția din 1989 au fost marcați de închiderea rapidă a orizontului de speranțe privind racordarea rapidă la Occident, odată cu evenimentele din 13-15 iunie 1990 din București și deznodământul fenomenului Pieței Universității. Din perspectiva istoriei atitudinilor cool în România, fenomenul „Golaniei” din Piața Universității a însemnat „o regrupare […] a marginalilor, foști detinuți politici, studenți (care erau acceptați de Putere doar în ipostaza eroilor morți în decembrie 1989), intelectualilor de elită etc.” (Ruxandra Cesereanu, 2003) și poate fi considerat un moment fondator pentru mitologia politică română cool. Această coagulare a (majorității) capitalului simbolic românesc împotriva (majorității) establishment-ului politic format din foști nomenclaturiști ai regimului comunist, cuplată cu deznodământul violent al protestelor, au definit paradigma conflictului politic în România după 1990, cu efecte directe asupra a ceea ce era considerat cool. Atitudinea contrariană pe care o presupune ideea de cool se afirmă întotdeauna față de putere, de o autoritate, de ierarhiile primite de-a gata, pe care le subminează. Astfel, în răspăr cu perceputul ateism al puterii politice „neocomuniste”, dar și ca o recuperare naturală după decenii de marginalitate, pentru tinerii din clasa de mijloc era la modă în anii ‘90 să fii interesat de spiritualitate, iar în mediile intelectuale și artistice pozițiile neoconservatoare reprezentate de editura Humanitas și galeria Catacomba erau depozitarele rafinamentului și coolness-ului bucureștean.
Dincolo de scindarea indusă politic dintre intelectualitate și clasa muncitoare, boema artistică, cu potențialul ei cool, rămâne lipsită de relevanță chiar și pentru ceea ce ar fi trebuit să fie publicul ei țintă, clasa de mijloc, concentrându-se autoreferențial pe strategii escapiste fie în transcendent – gruparea neo-ortodoxistă din jurul galeriei Catacomba –, fie în teoria critică globală de stânga a neoavangardei ocupată cu „revoluții de galerie” (Erwin Kessler, 2013). Decalajul de orizont și informație dintre arta românească și Occidentul fantasmat – unde atitudinea cool devenise deja din anii ’70 o „virtute seculară” (Dick Pountain & David Robins, 2000) –, dar și deconectarea lumii artistice de societatea în tranziție au lăsat terenul liber pentru importul atitudinilor cool aproape exclusiv prin produsele industriilor culturale occidentale, muzica fiind principalul vehicul al acestor dispoziții.
Astfel, din perspectiva culturii de masă a tinerilor, primii ani postrevoluționari au fost marcați de conflictul între subculturile muzicale ale rockerilor și depeșarilor (Despina Bădescu, Elle, 2008). Conflictul era, în subsidiar, și unul incipient de clasă, desfășurat la nivelul gusturilor. Dacă rockul era, în principal, apanajul tinerilor proveniți din familii din clasa de mijloc intelectuală, socializarea primară incluzând de cele mai multe ori și un fundal de muzică rock, depeșarii – fani ai trupei de muzică synth-pop Depeche Mode – erau de cele mai multe ori extrași din clasa de mijloc inferioară sau din mediile muncitorești cu rădăcini rurale recente, având un capital cultural redus sau, oricum, de dată recentă. Elitismul rockerilor și disprețul lor pentru muzica de dans i-au ținut pe aceștia departe de discotecile și cluburile în care depeșarii se puteau amesteca cu restul tinerilor, inclusiv cu cei din clasele superioare, copii de foști nomenclaturiști și securiști convertiți în politicieni și antreprenori în „capitalismul de cumetrie”. Conflictul dintre subcultura rock și cea a depeșarilor s-a transformat treptat în segregarea dintre scena rock și cea de clubbing.
Astfel, centrele de iradiere a coolness-ului tinerilor din clasa de mijloc bucureșteană a anilor ’90 erau, pe de o parte, Club A, al studenților de la Arhitectură, ce aborda genuri mai eclectice, și, pe de altă parte, Lăptăria lui Enache și Fire, preferate de studenții la umanioare. Pandantele lor litorale erau Neptun și, respectiv, Vama Veche și 2 Mai. Discrepanța de statut dintre capitalul cultural ridicat și precaritatea economică din acei ani a clasei de mijloc educate a generat contestarea ordinii impuse de elita politică de extracție comunistă și o nouă perioadă de „rezistență prin cultură”. În paralel, tinerii din clasele superioare, politică și economică, dar și cei din clasele inferioare, lipsiți de capital cultural, au participat cu entuziasm la cultura emergentă de club, în timp ce față de rockeri și „vamaioți” foloseau etichete antiintelectualiste ca „fraieri”, „inadaptați”, „hipioți”, „idealiști”, „patetici”. Majoritatea cluburilor de muzică electronică se adresau unui public cu putere de cumpărare mult peste medie – The Office, Zerrilos în București, Karma în Neptun, mai târziu Kristal și La Mania în Mamaia –, iar muzica pe care o promovau era de cele mai multe ori progressive house comercial, foarte la modă în România acelor ani. Litoralul era împărțit, la fel ca societatea și politica, în nordul nouveau riche, posh și interlop din Mamaia și Neptun, unde muzica house era omniprezentă, și sudul boem din Vama Veche, unde tinerii beau votcă și bere, ascultând evergreen-uri hippie și rock alternativ.
În ciuda izolării relative a României și a decuplării de explozia muzicii electronice din vestul Europei, câțiva cunoscători cosmopoliți ai fenomenului, majoritatea implicați în radiourile private apărute imediat după 1989, au pus bazele unei scene alternative de muzică electronică încă de la începutul anilor ’90, mai întâi în București, apoi în Timișoara și Cluj: în 1993 se deschide Studio Martin la București, un pionier în promovarea muzicii electronice în România, mai ales pentru subgenurile techno și house; în 1995 se înființează Cluj Raving Society; în 1997 se lansează Delahoya la Cluj; în 1998 are loc prima ediție a TMBase, festival de muzică electronică „urbană”. Figura tutelară neoficială a scenei undergound de muzică electronică a fost probabil neobositul DJ Vasile, inițial DJ la Radio Nova 22, unde promova muzică alternativă, fondator în 1992 al proiectului Matze cu Cristi Stanciu (DJ în Studio Martin), apoi fondator Natural Soft Killers și Shukar Collective. Trecerea treptată în conștiința publică a muzicii electronice a fost facilitată de lansarea în 1999 a primului post exclusiv muzical din România, Atomic TV, unde veteranii scenei românești de muzică electronică, membrii trupei Șuie Paparude, Michi și Dobrică, făceau playlist-ul celebrelor emisiuni de muzică electronică Klub Bizzare și In Za House. Se atinge astfel o masă critică de artiști și consumatori de muzică electronică, astfel încât scena să devină relevantă din punct de vedere comercial, chiar dacă mai întâi ca nișă – Ciuc Undergroove Summer Nights este unul dintre primele evenimente de gen în care au fost aduse împreună nume, underground la acea vreme, ca Junkyard, NSK, Tom Wilson, Alien Pimp, Șuie Paparude, Electric Brother, DJ Seba 1394, DJ Vasile.
Această comunitate de nișă a muzicii electronice undergound a reprezentat grupul de inovatori și publicul lor inițial de early adopters (E.M. Rogers, 2010), format mai ales din prieteni și colegi, majoritatea lucrând în media, publicitate și modă. Aceasta a fost probabil ultima mare subcultură ce a apărut înainte de adoptarea generalizată a Internetului, iar epicentrul ei bucureștean a fost, timp de aproximativ cinci ani, clubul The Web, unde logica contraculturală și DIY (do-it-yourself) a pionieratului scenei alternative de muzică electronică erau la ele acasă. Între 1999 – când DJ Vasile a transformat Web-ul dintr-un club de biliard în locul de întâlnire al industriilor creative din București – și 2004, anul deschiderii Muzeul Național de Artă Contemporană (MNAC), Web Club a fost un fel de incubator al coolness-ului bucureştean, o scenă pe care hip-ul se putea expune, juca şi unde se lăsa emulat.
Apărut ca răspuns la lipsa de spații în afara logicii interlopo-nouveau-riche de consum ostentativ ce domina cluburile de muzică electronică, Web-ul a fost centrul societății mondene alternative a industriilor creative emergente, iar ideal-tipul acestei scene capătă numele de „urban” sau „alternativ”, părintele din faza subculturală al hipsterului din prezent. Sentimentul celor ce frecventau locul era acela al unei caste, al unor inițiați, iar capitalul lor subcultural se definea în opoziție cu „accesibilitatea obscenă” (Sarah Thornton 1995) a muzicii electronice din clubul Kristal sau de la Radio 21 și, în sens mai larg, ca opus logicii comerciale și conformiste a culturii de masă. Dimensiunile reduse și exclusivismul scenei erau protejate și de penetrarea foarte scăzută a Internetului la acea dată, evenimentele fiind anunțate prin flyer-e și pe liste închise de email (Raluca Nagy și Cristina Plecadite, „Identități de noapte. Clubbing și clubberi în București”, în Vintilă Mihăilescu, 2009), ceea ce conferea un plus de autenticitate și distincție participanților, care aveau sentimentul că fac parte dintr-un fel de societate secretă. Treptat însă, pe măsură ce clasa de mijloc profesional-managerială prindea avânt pe fondul creșterii economice dintre anii 2000 și 2004, dar și ca urmare a generalizării consumului de cannabis în marile orașe, crește și interesul pentru scena de muzică electronică alternativă, astfel încât Web-ul devine popular mult dincolo de grupul țintă inițial. Astfel, clasa profesional-managerială, tehnocrația, pe care politicile guvernării Năstase au adus-o la viață și care și-a omorât simbolic tatăl în alegerile din 2004 (Florin Poenaru, 2017), a adus în mainstream logica contraculturală a scenei alternative de muzică electronică.
Neoliberalism, clasă de mijloc și conexiunea hipster
În societățile capitaliste avansate, dar și în părțile economiilor emergente conectate direct la globalizare, unde ritmul de schimbare socială și culturală este tot mai accelerat, a fi la curent cu actualitatea – a fi la zi, în temă, trendy, hip, branșat – reprezintă un avantaj extrem de important în competiția de piață. Acest realitate este valabilă atât pentru indivizi, în termeni de prestigiu social și capital cultural, cât și pentru companii, care pot astfel fructifica oportunitățile oferite de înțelegerea timpurie a schimbărilor emergente în cultură și obiceiurile de consum. Mai mult, în societatea informațională, aflată într-un flux continuu, a fi în tendințe este un semn de „tonus cultural” și statut, care demonstrează adaptabilitatea individului și capacitatea acestuia de a discerne și clasa informațiile (Judith Donath, 2007).
Astfel, globalizarea și restructurările neoliberale pe care le impune, cuplate cu fluxurile media globale și creșterea exponențială a industriilor de marketing și publicitate, au dus la apariția unor noi practici și forme de subiectivitate (Arjun Appadurai, 1996; Maurizio Lazzarato, 1996; Michael Hardt & Antonio Negri, 2001). Aceste schimbări sunt foarte vizibile în rândul clasei de mijloc (Rachel Heiman, Carla Freeman & Mark Liechty, 2012), subiectul central al discursului și practicii politice, dar și al comunicării de marketing în societatea de consum.
Locul central pe care îl ocupă clasa de mijloc în imaginarul colectiv, sentimentul aspirațional pe care îl generează, dar și anxietatea legată de menținerea acestui statut odată câștigat, fac ca studiul clasei de mijloc să fie extrem de actual. Dincolo de variațiunile locale, se poate observa la nivel global un tipar general de tensiune între diferite tipuri de clase de mijloc sau de confruntare între fracțiuni ale acesteia, segmente ce „reprezintă diferite viziuni asupra statului, moduri diferite de (re)producție capitalistă și […] forme diferite de subiectivitate, imbricate în câmpuri dinamice de gen, rasă, etnie și geografie.” (Heiman, Freeman, & Liechty).
Clasa de mijloc apărută după cel de-Al Doilea Război Modial este asociată cu statul național asistențial și – valabil și pentru România – cu politicile sale dezvoltaționiste, birocratice, moderniste (Barbara & John Ehrenreich, 1979; David Harvey, 2005). Pe lângă înrolarea acestei clase de mijloc tradiționale în proiectul neoliberal introdus în România după 1989, globalizarea, mai mult sau mai puțin temporizată de puterea politică, a determinat apariția unei noi clase de mijloc asociată noii economii și industrii, ai cărei membri sunt localizați, de obicei, în orașele globale (Harvey, 2005; Saskia Sassen, 2001). După intrarea în NATO din 2004, Bucureștiul este inclus în această rețea de orașe, devenind rapid un nod destul de important în sistemul economic global. Globalization and World Cities Research Network (GaWC, 2019) clasează Bucureștiul pe locul 72 mondial, în categoria Beta+, situată după Alfa+ și Alfa, ce cuprind primele cele mai importante 55 de orașe globale.
În legătură cu această nouă clasă de mijloc ce gravitează în jurul metropolelor, începând cu anii 1999-2000, odată cu explozia penetrării Internetului, în America se vorbește de o nouă categorie socială, numită hipster (N+1, 2014). O caracteristică aparte a presupușilor hipsteri ar fi că aproape niciunul dintre ei nu se definește ca fiind hipster, refuzând cu suspiciune etichetarea, chiar dacă pot fi identificaţi în principal după stilul vestimentar, perceput ca necovențional. Reproducând parțial explicațiile occidentale actuale, site-ul Dexonline.ro (2017) definește hipsterul ca fiind o „persoană care admiră și adoptă ultimele tendințe în modă, tehnologie, stil etc., în special tendințe pe care le percepe ca fiind neconvenționale sau nonconformiste” și, prin extensie, o „persoană superficială”. Totuși, având în vedere atât utilizările contradictorii din media românești, cât și genealogia americană a termenului din culturile beatnik și hippie ale anilor ’50-’60, definiția pare mult prea simplificatoare. Cu atât mai mult cu cât tonul inflației de comentarii, discuții, referințe sau analize superficiale din media în legătură cu fenomenul hipster este extrem de divers. Aceste referințe se pot plasa oriunde între un pol negativ reprezentat de hipsterul ca zombi al publicității hip și polul pozitiv al hipsterului văzut ca avangardist, creativ, persoană autentică, flâneur extraordinaire al sofisticării urbane.
Sociologul danez Bjørn Schiermer susținea în 2014 că hipsterul este caracteristic unei perioade de decadență și oboseală culturală, în care autenticitatea și noutatea reală sunt greu de găsit. De aici ar rezulta nevoia hipsterului de a escava și apropria ironic forme culturale din trecutul mai mult sau mai puțin recent. Schiemer susține că:
Hipsterii sunt tineri albi din clasa de mijloc, între 20 și 35 de ani. Locul apariției hipsterului [post1990] este [cartierul] Williamsburg din New York, de unde cultura hipster s-a răspândit în toate marile orașe occidentale. Ei contribuie la „gentrificarea” cartierelor populare, ale clasei muncitoare, etnice sau exotice în marile orașe occidentale. Hipsterii votează în general la stânga, urmează studii umaniste sau lucrează în „industriile creative” sau în cafenele, baruri, magazine de modă sau muzică.
Toate descrierile menționate de Schiermer au o notă negativă, plecând de la ironie blândă, ca în cazul lui Robert Lanham (2002) și ajungând, la Rob Horning (2009), Mark Grief (N+1, 2014) sau Jake Kinzey (2012), la o critică de pe poziții marxiste, în care hipsterul este considerat, în ciuda aspirațiilor lui spre autenticitate și a dispoziției ironice, un infantierist al capitalismului neoliberal, folosit de establishment-ul politico-economic, în special pentru regenerarea unor zone urbane și creșterea valorii activelor imobiliare (Stephen Pritchard, 2016). Această perspectivă, chiar dacă simplificatoare, este aliniată cu cea expusă de consultantul de management Richard Florida (2005) despre clasa creativă și focusul pe care municipalitățile ar trebui să îl aibă pe ea dacă vor să asigure succesul orașelor lor. Mai mult, înțelegerea hipsterului ca exponent al capitalului este validată și de discursul oficial al ministrului britanic al culturii din 2016, Matt Hancock, membru al partidului conservator, în care acesta afirmă fără echivoc că „hipsterul este un capitalist”. Poziția acestuia este în perfectă continuitate cu viziunea strategică despre Cool Britannia susținută de Tony Blair și stânga „celei de-a treia căi”, în care industriile creative au fost consacrate ca fiind cheia dinamismului economic în secolul XXI și a competiției pe bază de cunoaștere. Totuși, în context românesc, acuza adusă culturii internaționale hipster de către critica de stânga – că ar apropria cultural mișcări autentice de rezistență anticapitalistă – este improprie în România unde, datorită deconectării de spațiul occidental în perioada comunistă, nu au existat contraculturi de masă și cu atât mai puțin mișcări anticapitaliste underground. Critica relevantă local este cea de extracție conservatoare, care rezistă hedonismului modern secular.
Mai recent apar studii etnografice ale culturii hipster cu un ton mai neutru, care menționează și aspecte pozitive sau încearcă să descrie fenomenul fără judecăți de valoare ideologice: Bjørn Schiemer susține rolul hipsterului de curator cultural al trecutului recent, Janna Michael (2015) afirmă existența unui hipster autentic ce încearcă să reziste modelor și produselor prefabricate ale industriilor culturale, Ico Maly & Piia Varis (2016) caracterizează cultura hipster ca fiind un fenomen translocal și multistratificat legat de revendicări contextuale de autenticitate, iar Michael Scott (2017) analizează modurile economice alternative – redistribuție și reciprocitate – pe care microîntreprinderile hipster le practică în contexte de austeritate.
Odată cu aderarea statului român la NATO în martie 2004 și cu confirmarea, în același an, a aderării la UE, ce se va întâmpla oficial în ianuarie 2007, economia României din marile orașe ca București și Cluj încearcă să vireze către un model de dezvoltare vest-european, în care industriile creative sunt în centrul societății, dacă nu cea bazată pe cunoaștere, măcar a societății spectacolului (Guy Debord). În acea perioadă, numărul petrecerilor de muzică electronică și a participanților la acestea cresc exponențial și are loc „schimbarea fenomenului electro dintr-unul low profile/elitist într-unul mainstream” (Nagy & Plecadite, 2009). Majoritatea DJilor care s-au (per)format la Web sub auspiciile lui DJ Vasile au dus etosul și estetica specifice mult dincolo de matca originară. Petrecerile electro devin mai mult un pretext de socializare și, pentru unii, de consum de droguri, decât un puternic atașament muzical. Evenimentele sunt anunțate public, pe saitul feeder.ro, primul blog dedicat industriilor creative, care publica știri și articole legate de fotografie, design, publicitate, vernisaje de artă, film, gadget-uri, aparatură audio-video, radio, muzică, ilustrație, concerte, tehnologie, Internet, software. Ideal-tipul consumatorului de astfel de evenimente era „urbanul”, iar momentul apariției acestui protohipster român coincide cu cel al afirmării lumii artei ca lifestyle. În cuvintele criticului de artă Erwin Kessler (2013):
„[Lumea artei ca lifestyle] reprezintă o intersectare și încrucișare între civilizația divertismentului și aceea a creativității întreprinzătoare, a lumii fashion&clubbing și a lumii virtuale, a lumii marginale, underground și cool, a genului hipster actual, caracteristic păturii tinere de experți în servicii alternative. Toate aceste substraturi sociale pot fi desemnate drept artistice în sensul exprimării libere, conectate la noile tehnologii, dar și la stilul de viață relaxat, specific consumismului ce penetrează pe zi ce trece, tot mai adânc, fibrele culturale ale societății, caracterizând stadiul actual al mediilor artistice locale”.
Astfel, campania de promovare a muzicii electronice a reprezentat, de fapt, avangarda afirmării publice a industriilor creative din România, ajunse la o masă critică în acea perioadă. Această avangardă de clubbing a jucat și rolul de liant, de spațiu liminal (Victor Turner, 1967) în care aceste triburi urbane și grupuri sociale eclectice să poată să formeze comunități spontane bazate pe ritm, atmosferă și, nu în ultimul rând, consum de droguri (Graham St John, 2009).
Perioada este una efervescentă din perspectiva frecvenței evenimentelor și a noutății abordărilor, stilului și tematicii. Se produc convergențe și hibridizări între scena de clubbing și o nouă generație de artiști contemporani, reprezentată instituțional începând cu octombrie 2004 de MNAC. Numitorul comun sunt artele generate de noile tehnologii și noile media – muzică electronică, performance audio-video, artă multimedia, VJing, grafică computerizată. În februarie 2005 se lansează la MNAC seria de evenimente Happy Sundays @ the Museum, cu scopul de a promova DJi și creatori de muzică electronică/alternativă, dar și de a populariza muzeul în sine și arta contemporană, dincolo de publicul țintă foarte redus. Odată cu lansarea revistei Omagiu în vara anului 2005 la MNAC, Casa Poporului devine, pentru o perioadă, „Mecca trendy a artei fashion/ clubbing, sub auspiciile unei culturi de stânga pseudo-contestatare” (Erwin Kessler, 2013).
Convergența dintre scena de muzică electronică și fashion are loc într-un chip desăvârșit odată cu deschiderea clubului Embryo, cu un design futuristic și ambianță posh, unde ziua se prezentau colecții de modă ale tinerilor designeri români, iar noaptea se făceau petreceri cu muzică electronică. În această perioadă, încep să crească numărul remarcelor malițioase în mediul online ale așa-zișilor hater-i față de prestația anumitor DJ sau a poziționării clubului Embryo, percepută ca fiind prea elitistă. Astfel, pe de o parte, se exprimau rivalități interne ale scenei alternative de muzică electronică, iar pe de alta, se sancționa îndepărtarea de la idealurile unei scene underground, din perspectiva unui imaginat purism al scenei de muzică electronică. Comentariile anonime taxau mai ales aroganța și elitismul pe care le-ar fi afișat apropiații centrelor de iradiere ale coolness-ului post2004, toate conectate la lumea artei românești – MNAC, OTA, Embryo, galeriile de artă H’Art și Galeria Nouă sau grupul Începem.
Se înmulțesc concertele și petrecerile cu artiști și Doi de renume din străinătate, din zone alternative ale muzicii electronice – dub, trip-hop, IDM, breakbeat etc. Apar și dispar cluburi și locuri neconvenționale pentru petreceri (unele numite după adresa la care funcționau, mai mult sau mai puțin legal) – Test Point (viitorul Fabrica), The Ark, Loggia, Traian 42, Popa Nan 82, Debufet, Baraka, Mash-Up – al căror succes depindea, în primul rând, de cât de cunoscuți erau DJii sau de cât de mare le era cercul de prieteni și cunoscuți.
Din perspectiva ofertei culturale, apar continuu inițiative care să deservească publicul în formare, avid de experiențe noi: prima ediție a Bucharest Biennale organizată de Revista Pavilion are loc în 2005, Festivalul Internațional de Film de Animație Animest se lansează în 2006, în același an cu Rokolectiv, iar 2007 e anul primelor ediții ale BestFest, Festivalului Internațional de Film Next și a Nopții Albe a Galeriilor (de artă). Centrul Național al Dansului București (CNDB) își începe activitatea în 2007, în Teatrul Național, lângă faimosul club Lăptăria lui Enache. Treptat, CNDB va deveni unul dintre punctele nodale pe harta culturală hip a Bucureștiului, datorită singularității sale și a evenimentelor Sâmbăta Sonoră.
Pe măsură ce fenomenul clubbing-ului alternativ se mută în mainstream, iar scena devine inflaționistă, cu o mulțime de nume și evenimente care concurau pentru atenție, entuziasmul inițial se estompează. Atmosfera carnavalescă și democratică proprie fazei subculturale a The Web Club dispare, iar perioada de pionierat a inițierii în liminalitatea postmodernă a spectacolului general lasă loc unei noi etape, mai reflexivă. Publicul începe să se maturizeze și să se segmenteze mai clar, devenind mai conștient de diferențele dintre participanții la scenă.
Difuziunea cool după 2005
Sensul etichetei hipster în media românești s-a deplasat în ultimii ani, mai ales începând cu protestele de stradă din septembrie 2013, de la o stigmă clară – chiar dacă benignă, folosită inclusiv în câmpul de consum hipster – înspre o acceptare ambiguă, uneori prin tactici de supraafirmare, ajungând la simplificarea extremă din 2017, odată cu demonstrațiile împotriva Guvernului Grindeanu. Astfel, în 2017, media au opus în termeni simbolici figura progresistă a hipsterului, ce lupta cu hidra corupției, celei a „deplorabilului” votant PSD, reprezentant al trecutului autoritar și stăpânit de o falsă conștiință, care nu îl lăsa să își recunoască propriile interese în cauza hipsterului.
Până în jurul anului 2005, când logica subculturală a scenei alternative de muzică electronică începe să intre în mainstream, membrii scenei își afirmau autonomia și distincția față de mase în principal prin stilul vestimentar și gusturile muzicale. Fiind rare la acel moment, aceste caracteristici confereau posesorilor un statut special, de avangardă a rafinamentului estetic urban (Sarah Thornton, 1995; Thomas Frank, 1997). Astfel, Maria, copywriter, descria protohipsterii retroactiv, în 2013, așa:
Subcultura asta, acum câțiva ani, aș fi definit-o complet diferit. Pe atunci hipsterii erau ceva fresh, ceva mai pretențioși în ceea ce privește gusturile muzicale/literare/vestimentare, un fel de elită cool.
Evaluarea autenticitățiii hipsterilor inițiali era legată mai ales de naturalețea și lejeritatea cu care acești pionieri ai coolness-ului își exprimau alegerile de gust și consum cultural. Cum naturalețea vine numai prin internalizarea dispozițiilor respective în timp, dar și printr-un capital cultural corespunzător, calitatea de lideri ai revoluției cool în societatea românească putea reveni doar membrilor elitei (Pierre Bourdieu, 1984; Douglas B. Holt, 1998). Statutul de membru, chiar și pseudosubversiv, al elitei de clasă era necesar pentru a avea acces, la începutul anilor 2000, la haine occidentale, muzică, informație, dar și pentru a avea timpul și relaxarea necesare unei dispoziții boeme. Vlad, antropolog, confirma în 2013 aceste observații:
„Hipsterii, la noi, sunt fie copiii fostei intelectualități decăzute în tranziție, care mergeau până acum un an la Vama Veche, fostul Control, fostul Expirat și sunt pe alternativ și indie, fie copii de securiști, care merg la Mamaia, Atelierul Mecanic, Nouă și sunt pe electro”.
Dincolo de elitismul avangardei cool, pe fundalul creșterii economice accelerate și a culturii consumiste asociate, apar în rândul tinerilor cu un anumit capital cultural tot mai multe insule de rezistență la masificarea gusturilor și la disciplina strictă impusă de o carieră corporatistă. Astfel de instanțe locale ale așa-numitei „critici artistice” a capitalismului (Boltanski & Chiapello, 1999) erau actualizări spontane ale contraculturii occidentale din anii ‘60 ai secolului XX. În spirit situaționist, dar fără radicalismul aferent, grupuri mici și strânse de prieteni fumează iarbă, experimentează deriva urbană prin care descoperă locuri ascunse ale orașului, se îndoapă cu filme de referință din canonul occidental, descărcate de pe Internet, și au dezbateri pe cele mai diverse teme mijlocite de revoluția informației incipientă. Aceste neotriburi (Michel Maffesoli, 1996) reprezentau grupuri sociale primare, chiar dacă temporare, ai căror membri erau uniți de afinități de gust și interesul pentru experiment, dar a căror rațiune de a fi era producerea și reproducerea momentelor de „a fi împreună”. Graham St. John (2009), antropolog specializat în studiul subculturilor muzicii de dans electronice, susține că triburile urbane sunt un răspuns la disoluția sau ineficacitatea instituțiilor tradiționale de socializare și comuniune – biserica, familia nucleară, comunitatea – și la sentimentele tipic (post)moderne de izolare și anomie.
Odată cu creșterea explozivă a numărului de evenimente de muzică electronică alternativă, artă contemporană și cultură urbană, apare un efect de diseminare și contagiune rapidă în cadrul tinerilor din clasa de mijloc a atitudinilor și comportamentelor așa-zis hipster. În general, atmosfera la aceste evenimente era relaxată și optimistă, pe fondul unui mix fast de creștere economică, entuziasm pentru victoria Alianței DA și perspective deschise de revoluția digitală și de accesul în NATO și Uniunea Europeană. Perioada este una de emulație între organizatorii de evenimente, iar abundența acestora creează multor participanți la scenă un sentiment de teamă de a nu pierde ceva relavant – fear of missing out – sentiment generalizat în modernitatea târzie odată cu adoptarea pe scară largă a Internetului și a accelerării schimbării sociale (Hartmut Rosa, 2013). În acest sens, unul dintre intervievați a aplicat eticheta peiorativă de „nelipsiți” acelor participanți la scenă care apăreau la majoritatea evenimentelor și pe care îi cataloga ca fiind hipsteri, iar Alina, doctorand în istoria artei, are o poziție similară când afirmă:
„Am cochetat cu hipsterismul, dar nu mi-a ieşit, că nu poţi fi hipster o zi da şi alta, ba. E nevoie de antrenament ca la naţionala de gimnastică: o hiperprezenţă pe scena socială – cluburi, puburi, vernisaje etc.”.
Rapiditatea creșterii scenei hipster din București din perioada anilor 2005-2009 este explicabilă prin teoria difuziunii inovațiilor (E.M. Rogers, 2010), care explică procesul prin care o inovație – fie ea un produs, o idee sau un stil – este adoptată de membrii unui grup social. Astfel, anii 1999-2004 pot fi asociați perioadei subculturale, mai mult sau mai puțin undergound, a scenei hipster, în care calitatea de a fi cool era dată de simpla participare la scenă. În termenii consacrați de Everett Rogers (2010), membrii scenei din această perioadă erau grupul inițial de inovatori – artiști, muzicieni, DJ – și primul lor public – de cele mai multe ori colegi ai inovatorilor, angajați în industriile creative emergente, având cu un venit peste medie și acces la informație și noile tehnologii (Nagy & Plecadite, 2009)
În următorul stadiu de difuziune a stilului și atitudinilor hipster, cel al „majorității timpurii”, actorii scenei încep să creeze o piață pentru distribuirea inovațiilor culturale alternative. Semnalizarea identității prin vestimentație, coafură, atitudine, devine un mod de recunoaștere și diferențiere față de „cocalarii” cu bani, băieții de cartier, dar și față de participanții la scenă cu mai puțin capital cultural sau lipsiți de mijloacele financiare pentru a-și procura hainele specifice. Astfel, majoritatea timpurie începe să imite inovatorii inițiali, încercând să semnaleze apartenența la o categorie socială caracterizată de rafinament, distincție și autenticitate și să se delimitize de masele încuiate, conservatoare și inculte. Acest fenomen de schimbare foarte rapidă a atitudinilor tinerilor din clasa de mijloc urbană corespunde empiric cu modelul automatelor celulare, așa cum a fost el aplicat de Andrzej Nowak & Robin R. Vallacher (2001) în cazul tranziției sociale din Polonia după 1989. Modelul folosește teoria impactului social, care presupune că un individ va fi influențat cel mai puternic de opiniile persoanelor aflate cel mai aproape spațial de el și care sunt cele mai persuasive. Totuși, în societățile liberale moderne, caracterizate de mobilitate spațială și de comunicații la distanță, influența contextului social din proximitatea fizică este redusă semnificativ. Acesta a fost cazul și în România, odată cu ridicarea vizelor pentru țările din Uniunea Europeană în 2002 și cu creșterea exponențială a penetrării Internetului, astfel încât românii au început să fie expuși la o varietate mult mai mare de stiluri, mode, curente și idei. Astfel, pentru din ce în ce mai mulți tineri punctele de referință ale marcajelor sociale ce conferă distincție nu mai erau luate de la Generația Pro sau Atomic TV, ci dintr-o piață globală. Conform cu modelul automatelor celulare, schimbarea socială este accelerată de existența unor prejudecăți pozitive față de respectiva inovație. În cazul nostru, diseminarea marcajelor și valorilor cool a fost favorizată de aspirația la sincronizare cu Occidentul și de valorizarea pozitivă (mergând până la fetișizare) a rafinamentului consumist, a noilor tehnologii și a distincției culturale.
Din perspectiva evoluției scenei hipster locale, anii 2005-2009 sunt marcați de implementarea a ceea ce poate fi numit proiectul neoliberal Cool Romania, varianta locală a ideii Cool Britannia, în care arta și cultura devin mult mai vizibile în sfera publică, dar asta cu prețul comodificării lor, al renunțării la aspirațiile lor mai înalte proprii modernismului și al intrării în logica capitalistă (Fredric Jameson, 1991). Hipsterul român apare astfel ca o avangardă a alianței dintre elitele artistice locale racordate la lumea artei internaționale, industriile creative, ce își iau avânt după 2004, și capitalul transnațional, interesat de promovarea fanteziilor consumeriste legate de eliberare, rafinament, distincţie şi autenticitate pentru mase (Frank, 1997). Astfel, majoritatea inovatorilor hip din hub-ul cultural bucureștean avant-la-lettre The Web Club, în ciuda etosului lor contracultural și a consumului de substanțe recreaționale, nu erau anticapitaliști și nici radicali, ci erau caracterizați mai degrabă de nevoia de distincție, de diferențiere față de masa lipsită de gusturile potrivite. Parafrazând expresia „Thatcher’s children”, pe care Sarah Thornton (1995) o aplica tinerilor din scena de clubbing britanică de la începutul anilor 1990, tinerii români contraculturali au fost „copiii lui Năstase”, premierul care a consfințit transformarea neoliberală a României și a obținut desființarea vizelor pentru țările Schengen (Cornel Ban, 2014; Florin Poenaru, 2017). Caracterizați nu de porniri anticapitaliste – majoritatea fiind oricum proveniți din medii privilegiate –, ci de critica artistică aplicată societății de masă proprii capitalismului fordist de stat rezidual, tinerii protohipsteri români erau antreprenori culturali care organizau petreceri electro de succes sau artiști ca Tara von Neudorf și Dumitru Gorzo, care contestau establishment-ul artistic reprezentat de Uniunea Artiștilor Plastici (Erwin Kessler, 2013) și șocau morala conservatoare (nu neapărat și simțul comun burghez) cu tactici asemănătoare celor ale Young British Artists.
În 2004, la începutul bulei neoliberale a scenei locale de artă contemporană, similar cu fenomenul internațional (Wes Hill, 2017), promisiunea implicită în participarea la scena hipster era că oricine poate fi un artist, un inovator, că se poate contamina de aura misterioasă a șamanilor hip, fără ca structura relațiilor de putere și configurația câmpului „burgheziei artistice bucureștene” – așa cum a numit-o unul dintre actorii scenei – să fie clare. Partenerul instituțional principal al tinerilor artiști români și al contestatarilor sistemului UAP-ist al artei locale a fost Institutul Cultural Român, care a sprijinit proiecte ce vizau promovarea artei românești în Occident și, implicit, sincronizarea cu acesta. Finanțarea de către ICR a revistelor de benzi desenate alternative Hardcomics și Aooleu (ICR, 2010) și mai ales a expoziției de grafitti și street art de la ICR-New York Freedom for Lazy People – cu teme recurente ca sexul, drogurile sau referințele ezoterice, caracteristice mai vechiului underground occidental (Roger Sabin, 1996) – au fost contestate vehement de adversarii politici ai președintelui Băsescu, cel care l-a numit în funcție pe președintele ICR de atunci, H.R. Patapievici. Critica viza modul în care statul alege cheltuirea fondurilor publice pe lucrări considerate pornografice și se înscria în tradiția războaielor culturale, în special din societatea americană, legate de care ar fi granița dintre artă și pornografie și ce poate sprijini statul în mod legitim – vezi, de exemplu, celebrul scandal legat de expoziția The Perfect Moment din 1988 a fotografului Robert Mapplethorpe.
Unul dintre cele mai reprezentative documente istorice ale efervescenței artistice românești din anii 2000 a fost albumul 100 To Watch, editat tot cu sprijinul ICR prin Programul Cantemir. În declarația de intenții a editorilor albumului, care aveau, în același timp, și calitatea de jurați ce făceau selecția numelor, se precizează că albumul reprezintă o selecție a celor mai talentați o sută de artiști români: „de la arta conceptuală la dans contemporan, literatură și teatru la muzică și modă, este o fotografie a unei întregi generații – Noul Val Românesc”. Majoritatea artiștilor selectați erau fie deja validați în sistemul artistic internațional, fie în aceeași zonă de sensibilitate artistică urbană postmodernă, caracterizată de „ironie, fashion, hedonism, un amestec select de subcultură și pornografie lejeră, cu puțin business și un abur de delicvență ideal pentru decomplexare” (Erwin Kessler, 2013). La secțiunea muzică erau incluși doar DJI și producători de muzică electronică mai mult sau mai puțin experimentală, iar Centrul Național al Dansului București era reprezentat de nu mai puțin de patru artiști. După lansarea printr-o petrecere la OTA, albumul a stârnit controverse din cauza aparentei favorizări, în cazul artiștilor mai puțin cunoscuți, a prietenilor celor din juriu. Aceiași actori care gravitau în jurul centrelor și grupărilor coolness-ului artistic contemporan bucureștean – The Web Club, MNAC, Începem, Galeria Nouă, Omagiu – erau și cei care făceau selecția, într-o poziționare explicit antitradiție și anti-Uniunea Artiștilor Plastici (Bruno Bayley, Vice, 2009).
În acestă perioadă, neotriburile hedoniste de tineri din clasa mijlocie urbană se inițiază în subtilitățile culturii postmoderne a societății spectacolului și a reinventării permanente a sinelui. Riturile inițiatice – reprezentate de călătoriile în vestul Europei, de acum accesibile (inițial, rolul asta îl aveau pelerinajele la festivalurile Sziget în Budapesta sau Exit la Novi Sad), în unele cazuri de consumul de droguri, clubbing-ul, vernisajele de artă contemporană și evenimente culturale alternative – erau spații liminale și situații liminoide de dezindividuare, de renunțare prin contagiune comportamentală (Novak & Vallacher, 1998) la structura rigidă a nobilul sălbatic postcomunist dominat fie de atitudini conservatoare și morală puritană, fie de un hedonism insuficient de rafinat. La capătul procesului de transformare, reintegrarea în noua societate de consum presupunea asumarea unei înțelegeri de sine superioară, iluminată și îmbarcarea în proiectul biopolitic neoliberal de îmbunătățire permanentă și actualizare/realizare a sinelui (self-actualization). Conversia identitară este integrată într-o narațiune despre emancipare, progres, eliberare de tradiția sufocantă și, astfel, de autenticitate (Hartmut Rosa, 2013). Se intră rapid în logica modei, în care liderii de opinie, inovatorii sunt imitați de admiratori (urmăritori, followers) în privința stilului vestimentar și a consumului cultural, forțându-i astfel pe lideri să se distanțeze mai puternic, să inoveze stilistic în continuare pentru a-și păstra relevanța și distincția.
Simbolul central al scenei hipster din București până în jurul anilor 2005-2006, The Web Club, caracterizat inițial de logica contracturală de pionierat și do-it-yourself creativ, se închide definitiv în 2008, în urma unui declin accelerat al relevanței sale. Chiar dacă evenimentele și petrecerile de muzică electronică alternativă continuă, apărând și dispărând locuri noi ca Palatul Universul (înainte de renovare și transformare în hub-ul actual de industrii creative) – unde s-a ținut, în noiembrie 2009, o petrecere cu numele Inglorious Hipsters –, Palatul Ghika sau Atelierul de Producție, se instalează un sentiment de oboseală și plictis pe scena de muzică electronică, odată cu epuizarea efectului de nou și a supraexpunerii genului. Inovația de care scena avea nevoie aparea în septembrie 2008 și s-a numit Control Club. Inițial, acest club țintea publicul Club A și B52, cu profil indie rock, oferind o paletă mai largă de genuri, neacoperită până atunci: post-punk, electroclash, new wave etc. Acest public era extras în principal din clasa de mijloc intelectuală, avea un capital cultural ridicat și prejudecăți elitiste față de muzica electronică, un ecou al conflictului din anii ’90 între rockeri și depeșari. Aceste prejudecăți dispar rapid în următorii doi ani, ajungându-se la o convergență totală a scenelor de muzică indie și electronică alternativă sub umbrela generică hipster.
Pe harta locurilor și evenimentelor cool din București apare, în vara anului 2013, un spațiu definitoriu pentru actuala configurație a geografiei hipster a orașului. În grădina Palatului Știrbey de pe Calea Victoriei, aflat în paragină, se deschide, după invejstiții și amenaări minime, celebra de pe acum terasă Eden. În noiembrie 2013 se deschide și clubul din interiorul palatului, cu o petrecere de trei zile, la care au mixat multe nume cunoscute pe scena de clubbing alternativ, ca Rock DJ, Camil, Sillyconductor, Disco Sigaretta. Clubul Eden a devenit, imediat după lansare, concurentul principal al clubului Control, un fel de pandant orientat aproape exclusiv către muzica electronică și psihedelică. Administratorii clubului sunt foștii proprietari ai barului Atelier Mecanic din centrul vechi, bar ce a reprezentat o enclavă hipster în oceanul de baruri și cluburi mainstream din zonă. Astfel, în 2013 exista în București o rețea solidă și extinsă de locuri și evenimente ce făceau parte din constelația de consum a ideal-tipului hipsterului, atunci când îl privim ca pe un actor într-un câmp sociocultural definit de gusturile și alegerile de loisir, artă, evenimente culturale, muzică, vestimentație, restaurante, clubbing, grupuri sociale, pe scurt, de lifestyle. În această perioadă, câțiva artiști cunoscuți pe scena hipster performează ca dansatori în clubul Gaia – cu specific posh și adresat tinerilor din familii bogate –, folosindu-și astfel persona dramatică într-un mod lucrativ, ceea ce arată cel puțin interesul capitalului financiar pentru cel simbolic-artistic. Apar tot mai multe baruri și terase care, prin designul neconvențional, muzică și atmosfera generală, se adresează industriilor creative – J’ai Bistro, Baraka, Acuarela, Papiota sau Plastilina.
Veteranii OTA și terasa MNAC continuă să funcționeze, chiar dacă nu mai ocupă un loc central, iar evenimente alternative de muzică electronică au loc o perioadă scurtă la Nou9 sau Casa Lupu, însă muzica electronică își pierde în acest interval din aura hip, fiind adoptată în masă. Un fenomen paralel cu scena hip, dar inițial cu multe suprapuneri psihedelice în anii 2000 în perioada de glorie a The Mission, îl reprezintă subgenul rominimal și scena underground de microhouse, susținută de nume cu succes global ca Rhadoo, Petre Inspirescu, Raresh, Prâslea, Herodot, label-ul [a:rpia:r] și evenimentele Sunwaves din Mamaia. Fenomenul discriminării elitiste descris de Simon Reynolds pe scena de muzică electronică din UK (2013) este prezent și în România: dacă hipsterii din Bucureștii anilor 2000 ascultau Auterche, Aphex Twin și alți artiști IDM (intelligent dance music), trecând apoi prin trip-hop-ul marca Ninja Tune, delimitându-se astfel de mai proletarii ascultători de jungle si drum’n’bass, dar și de house-ul comercial, după 2010, scena hipster se îndepărtează treptat de cultura de clubbing, considerată limitată, unidirecțională și mult prea concentrată pe consum de droguri, iar muzica, simplistă. Chiar dacă există în continuare intersectări, în special la evenimentele Sunrise, cu unii seniori din scena hipster fiind nostalgici după radicalismul dionisiac inițial al culturii rave, scena de clubbing este asociată treptat exclusiv „pastilaților”, populismului și „tripaților” new age, participanții neavând sofisticarea și capitalul cultural necesar să aprecieze alte forme de artă și muzică. În cuvintele lui Simon Reynolds (2013, „Etosul hipster este (și) un fel de etică a drogurilor”: unele substanțe sunt „prea plebee, nefrecventabile”, pe când altele sunt percepute ca sofisticate și boeme.
Criză și mainstream alternativ
Euforia generală, susținută de abundența aparentă facilitată de creditul de consum, este stopată violent de criza financiară din 2009. Criza economică, cu toate că părea să fi dărâmat la nivel global consensul ideologic neoliberal, a determinat o radicalizare a proiectului neoliberal și un nou elan de austeritate (Mark Blyth, 2015). În contextul amplificării constrângerilor economice și al flexibilizării relațiilor de muncă în favoarea capitalului, prin noul Cod al Muncii introdus de Guvernul Boc 2 în 2011, tinerii din clasa de mijloc urbană sunt condiționați și mai puternic să se supună imperativelor branding-ului personal. Acesta presupune gestionarea propriei persoane ca pe un activ economic, ca pe o companie și implică fasonarea unui tip de subiectivitate antreprenorială prin tehnici de neoguvernamentalitate, ce formează subiecți în acord cu cerințele pieței (Nikolas Rose, 1996; David Harvey, 2005). Sinele neoliberal, acest „Eu S.R.L.” apărut și în țările postsocialiste prin implementarea filozofiei și politicilor economice libertariene (Nicolette Makovicky, 2016), cere investiții constante în dezvoltarea personală și achiziția de noi abilități, certificări și forme imateriale de capital uman, ce pot fi convertite în bani. Astfel, munca constantă cu sinele (Elena Trifan, 2016) capătă un nou impuls după instalarea crizei economice. Pe acest fundal de incertitudine crescută, are loc, după 2009, o adoptare accelerată a atitudinilor, vestimentației și obiceiurilor de consum hipster în rândul tinerilor români din clasa de mijloc urbană – a treia etapă a difuziunii inovației, aceea a majorității (E.M. Rogers, 2010). Accelerarea se datorează unei convergențe complexe de factori istorici, propagați la nivel global din centrul capitalist, factori ce au susținut valorizarea pozitivă a imaginii hipster, necesară propagării schimbării sociale (Nowak & Vallacher, 2001).
În primul rând, atractivitatea imaginii hipster ține de prestigiul, de capitalul simbolic pe care figura artistului o capătă în modernitate, odată cu contrareacția romantică la raționalismul iluminist și, ulterior, autonomizarea artei ca instituție în societatea capitalist-burgheză occidentală (Peter Bürger, 1984). Lipsa de sens pe care modernitatea a produs-o în unitatea interioară a omului medieval – exprimată prin fractura dintre traiectoriile umanistă și cea scientistă ale modernității (Toulmin, 1991) sau dintre modurile de gândire hermeneutic-romantic și cel empirico-științific (Simon Critchley, 2001) – este experimentată la nivel individual ca o stare de criză de încredere în societatea burgheză, dominată de materialism, ipocrizie și conformism consumerist. Astfel, prestigiul artei, legat anterior de sacru în Evul Mediu și de curtea princiară în Renaștere, se transformă treptat în aură esențializată, abstractă, proprie artistului înțeles ca geniu izolat, profet secular parte dintr-o aristocrație a spiritului opusă radical filistinismului burghez (Peter Bürger, 1984; Fredric Jameson, 1991). Artistul ar deține „o putere care îl separă pe estet de turmă printr-o diferență radicală ce pare înscrisă în persoană” (Pierre Bourdieu, 1984) și sublimează iraționalul și pasiunea burgheziei, captivă în personalitatea ei diurnă constrângerilor pragmatismului capitalist, primind în schimb libertatea și licența șamanului cetății sau ale regelui carnavalului. Această mitologie a artistului genial, misterios și vizionar, deținătorul cheilor către planuri elevate de existență, reprezintă motivul pentru care artistul este figura centrală a culturii moderniste cu a sa „idolatrie a sinelui” în care experiența devine valoarea supremă (Daniel Bell, 1976).
În al doilea rând, creșterea importanței industriilor creative în economia românească și a numărului de angajați ai acestora – vizibili în statistici mai ales în creșterea numărului de firme înregistrate și a cifrei de afaceri, numărul de salariați nefiind neapărat relevant datorită practicii generale de utilizare a contractelor de drepturi de autor (Carmen Croitoru, Valentin Cojanu, Delia Mucică & Anda Becuț, 2016) – a dus la generalizarea unei atitudini pseudoboeme față de muncă, proprie claselor creative (Richard Lloyd, 2008). Astfel, în 2014, contribuția sectoarelor culturale și creative la PIB-ul României ajunge la 7%, depășind agricultura, o creștere de peste trei ori față de nivelul din 2009. Majoritatea creșterii a venit din sectorul IT, unde crește exploziv cererea de programatori, odată cu avansul revoluției digitale și creșterea companiilor locale din domeniu, datorită relocalizării în România a unor activități de dezvoltare și suport ale marilor companii globale. Lloyd susține că etica neoboemă a claselor creative presupune valorizarea riscului și a incertitudinii, expresivitatea și experiențele, definindu-se în opoziție cu miticul „om de organizație” (organization man) al anilor ’50 din America. În România, angajații claselor creative se delimitează de disciplina birocratică proprie „corporatistului”, văzut în plan local ca întruparea conformismului și ipocriziei burgheze. Corporatistul, acest om de paie în opoziție cu care tinerii angajați în industriile creative se definesc, era de multe ori chiar coleg în aceeași firmă, dar angajat în roluri mai puțin prestigioase, caracterizate de rutină, disciplină, punctualitate, cum ar fi departamentele financiare, relații cu clienții, logistică etc. „Creativul”, în schimb, are un stil relaxat, boem, în continuitate cu imaginarul despre artist și afișează un soi de sprezzatura aristocratică față de gusturile burghezului-corporatist (încuiatul/the square), fiind orientat spre strategii de distincție prin capital cultural.
Unii creativi, în special din industria publicitară și publishing, își văd job-ul ca pe o etapă intermediară în drumul lor către succes în lumea artelor sau a literaturii și autonomia fantasmată a artistului. Lipsa unui număr suficient de oportunități relevante în piața culturală locală și mirajul cetăților creative globale, ca Londra, Berlin, Barcelona, Paris, a produs în perioada de după criză un fenomen de emigrație, cel puțin temporară, a mai multor artiști și creativi asimilați fenomenului hipster pre2009. Cu rare excepții, aceste proiecte de emigrare au avut un succes redus, datorită concurenței acerbe și a supraofertei de artiști și creativi din nodurile creative globale. Puținii câștigători ai industriilor culturale românești pot fi asimilați cu specie locală de bobo, termenul portmoneu pentru burghez-boem popularizat de David Brooks (2000). Bobos locali sunt acei câțiva artiști români răsfățați de gate-keeper-ii lumii globale a artei, directorii de creație din agențiile de publicitate, câțiva arhitecți cunoscuți, regizorii din noul val sau moștenitorii boemi. Restul lucrătorilor industriilor creative se înscriu în tendința generală de precarizare, caracteristică rețelelor de producție flexibilă, tendință accentuată după începerea crizei financiare în 2008.
Un al treilea factor care a susținut valorizarea pozitivă a imaginii hipsterului a fost industria publicitară, care a mediat mitologia hipsterului către mase. Această mitologie – în continuitatea eticii hedoniste de consum, derivată din valorile legate de expresivitate, individualism, permisivitate ale romantismului istoric (Bell, 1976; Colin Campbell, 1987) – este esențială pentru creșterea pieței de produse și servicii „tendință”, adică acea formă a mărfii care, conform Boltanski & Esquerre (2017), este caracteristică etapei actuale a capitalismului, mai ales în țările dezvoltate. Astfel, „forma tendință se bazează pe exploatarea comercială a ierarhiilor sociale […] de avere și/sau de clasă, dar și a altor tipuri de ierarhii [ce se sprijină pe] diferențe ca celebritatea, vârsta, frumusețea fizică, genul sau originea etnică”. Aceste diferențe se exprimă prin semnale – consum cultural, vestimentație, opinii, în cazul hipsterului – destinate să arate apartenența la o anumită categorie socială, distanțarea față de alte categorii încărcate negativ sau calități intrinseci persoanei care le afișează. Astfel, prin mixarea fanteziilor consumeriste legate de eliberare, rafinament, distincţie şi autenticitate (Frank, 1997) cu moda și tendințele mereu în schimbare, se stimulează creșterea economică și consumul. Motorul creșterii capitaliste se deplasează înspre producerea de diferență și imersiunea în experiențe, instinct, consum de valori-semn, imagini și estetică, iar vânarea de cool devine o datorie a tuturor tinerilor urbani. Un exemplu paradigmatic local este berea Grolsch, poziționată ca berea „experimentaliștilor”, un eufemism pentru hipsteri, cuvânt evitat pentru a ocoli conotațiile negative asociate termenului. Grolsch este „alături de oamenii speciali, autentici, cu substanță și personalitate puternică […] care gândesc liber, celor care insistă și se încăpățânează să-și pună visele în aplicare, celor care cunosc valoarea individualității și a personalității puternice, celor care stau departe de drumuri bătătorite și mult înaintea mulțimii, artiștilor, muzicienilor, scriitorilor, inventatorilor, celor care experimentează”.
(va urma)
Articol apărut într-o variantă inițială în volumul Hipsteri, bobos și clase creative (ed. Cartier, 2019)
(Imagine principală: Nils Dardel – The Dying Dandy)
de Ciprian State
Ciprian State își analizează experiența trăită cu ochi de antropolog și își plătește facturile din consultanță de marketing. E preocupat de schimbările sociale provocate de noile tehnologii.